تاریخ انتشار: ۰۱:۴۰ - ۱۳ تير ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

همه مردان جلیلی که باید نگران آن‌ها بود | کابینه احتمالی سعید جلیلی چه شکلی خواهد داشت؟

سعید جلیلی و مسعود پزشکیان دور دوم قرار است برای رئیس جمهور شدن رقابت کنند و از این رو پیش بینی کابینه احتمالی هر یک از آن‌ها می‌تواند مسیر آینده کشور را برای رای دهندگانی که هنوز مرددند روشن‌تر کند. رویداد۲۴ در این گزارش آرای برخی چهره‌ها که احتمالا پست‌های کلیدی در دولت جلیلی خواهند داشت را بررسی کرده است.

همه مردان جلیلی

رویداد۲۴ | لیلا فرهادی: هدف از نگارش این گزارش به هیچ عنوان جلیلی هراسی نیست، اما ممکن است در پایان هیچ احساسی جز ترس و نگرانی نداشته باشید. نویسنده این گزارش جهان بینی بخش جلوی دوربین نزدیکان سعید جلیلی را که احتمالا پست‌های حساسی را در کابینه او از آن خود خواهند کرد، بازگو کرده و از تحلیل و تفسیر این جهان بینی هم خودداری کرده است.

فریدون عباسی؛ رئیس سازمان انرژی اتمی دولت جلیلی

نام عباسی دوانی همواره با تلاش‌های ایران برای ساخت جنگ افزار هسته‌ای گره خورده است. او بار‌ها از برنامه تسلیحاتی هسته‌ای بالقوه در ایران دفاع کرده است.
وی پیش از انتصاب به ریاست سازمان انرژی هسته‌ای ایران در دولت احمدی نژاد، رئیس دپارتمان فیزیک دانشگاه امام حسین سپاه بود.

زمانی که فریدون عباسی به ریاست سازمان انرژی اتمی ایران در دولت احمدی نژاد منصوب شد، بسیاری از رسانه‌های غربی از او به عنوان یک عنصر فعال در حوزه تسلیحات هسته‌ای به جای حوزه توسعه فناوری صلح آمیز هسته‌ای یاد کردند. نام او در تحریم‌های سازمان ملل و قطعنامه ۱۷۴۷ شورای امنیت در سال ۲۰۰۷ آمده است. اتحادیه اروپا نیز او را در فهرست تحریم‌های خود گذاشته است.

فریدون عباسی سال ۹۹ در قامت نماینده مجلس گفته بود ممکن است ما حتی سراغ خروج از ان‌پی‌تی هم برویم و تا پای جنگ هم می‌ایستیم.

فریدون عباسی فروردین ماه سال ۹۴ در یک سخنرانی اذعان کرده بود که «جلیلی اختیار کامل داشت یعنی می‌توانست در یک روز پرونده هسته‌ای را حل کند.»
با این حال دستاورد دوره ریاست عباسی در سازمان انرژی اتمی، عدم حل پرونده هسته‌ای و به جای آن صدور قطعنامه‌های متعدد شورای امنیت و شورای حکام آژانس انرژی اتمی بود. طرف حساب شورای حکام آژانس، سازمان انرژی اتمی است و قطعنامه‌های این شورا به معنی عدم تعامل درست سازمان با این نهاد بین المللی است.

مومن نسب؛ وزیر ارتباطات دولت جلیلی

روح الله مومن نسب رئیس مرکز آموزش سواد فضای مجازی کشور و دبیر ستاد امیر به معروف تهران بوده است. پیش از این مومن‌نسب، معاون فناوری اطلاعات و رسانه‌های نوین مرکز فضای مجازی بسیج کشور بود. مومن نسب به تئوریسین «بارداری با دو گیگ» معروف است.

روح الله مومن نسب از مشهورترین حامیان طرح محدودیت اینترنت و فضای مجازی است که شواهد نشان می‌دهد از طراحان اصلی طرح «صیانت از فضای مجازی» نیز به شمار می‌رود.

گفته می‌شود در ابتدای راه اندازی امکان برقراری تماس تصویری، روح‌الله مومن نسب با حضور در دفاتر مراجع تقلید و پخش فیلم بالای ۱۸ سال موجب شد تا جلوی تماس تصویری رایتل با اینترنت ۳‌G گرفته شود.

مومن نسب فضای مجازی را محیطی «ول و رها» خوانده که باید ساماندهی شود. مومن نسب به صراحت از وجود برنامه‌هایی که می‌توانند به خوبی جایگزین اینستاگرام شوند خبر می‌دهد و می‌گوید: حداقل ۵ اپلیکیشن بومی و داخلی شبیه اینستاگرام داریم و یکی از آن‌ها روبینوست که هم لایو دارد و هم استوری.

امیر حسین ثابتی؛ گزینه سخنگو یا وزارت ارشاد دولت جلیلی

چهره امیرحسین ثابتی از زمان دبیری جلیلی بر شورای عالی امنیت ملی برای دنبال کنندگان اخبار مذاکرات هسته‌ای ناکام دولت احمدی نژاد آشناست. او در بسیاری از سفر‌ها در کنار جلیلی بود و کیف او را حمل میکرد. اما شهرت امیرحسین ثابتی به مجری گری او در برنامه جهان آرا بر میگردد. او به تازگی به عنوان نفر دوم لیست تهران در کم فروغ‌ترین انتخابات تاریخ مجلس شورای اسلامی، به بهارستان راه پیدا کرده است.

انتخابات مجلس ۱۳۹۸ در وضعیت ویژه‌ای برگزار می‌شد. انتخابات با رد صلاحیت گسترده کاندیدا‌های اصلاح طلب به شدت غیر رقابتی بود و در حالی برگزار می‌شد که خبر شیوع کرونا منتشر شده بود و مردم به تازگی حوادث آبان ۹۸ و سقوط هواپیمای اوکراینی را از سرگذرانده بودند. ثابتی در آن زمان مدعی شده که دولت روحانی به دروغ شیوع کرونا را اطلاع رسانی کرده که مردم در انتخابات مجلس شرکت نکنند.

او در حال حاضر به عنوان مشاور ویژه جلیلی در ستاد او فعالیت می‌کند. ثابتی زنانی که روسری از سر بر میدارند «فاحشه» خوانده و آن‌ها را متهم کرده که برای این کار پول میگیرند تا جامعه را به لجن بکشند.

او اخیرا گفته بود: مبارزه با بی حجابی را مثل مبارزه با مواد مخدر باید سفت و سخت بگیریم و استثنا هم قائل نشویم.

امیرحسین ثابتی معتقد است شبکه‌های اجتماعی و اینترنت را باید طوری فیلتر کرد که هیچ کس نتواند وارد آن‌ها شود.

ثابتی اخیرا مدعی شده سعید جلیلی از جریانی است که «برای حل مشکلات مردم هم برنامه دارد و هم راه‌حل؛ اما مافیای رسانه را ندارد».

این اظهارنظر او در حالی مطرح شده که صدا و سیما در سیطره خاندان و نزدیکان سعید جلیلی است. برادر جناب جلیلی، قائم‌مقام صداوسیماست و خود ثابتی و جریان جلیلی سال‌ها یک شبکه اختصاصی در تلویزیون به نام افق داشته که در آن منویاتش را شرح می‌داده.

حمید رسایی؛ وزیر کشور یا اطلاعات دولت جلیلی

حمید رسایی که موفق شده در غیاب رای مردم در انتخابات‌ به همراه یارانش بار دیگر به مجلس راه پیدا کند، یکی از یاران غار جلیلی در ستاد انتخاباتی اوست. شورای نگهبان یکبار او را رد صلاحیت کرده است. برخی دلیل رد صلاحیت او را مسائل اخلاقی عنوان کرده اند.

حمید رسایی در بهمن ماه ۱۳۹۳ با اعلام خبر محمد اشرفی‌اصفهانی، رییس هیات بدوی رسیدگی به تخلفات اداری نهاد ریاست جمهوری به مدت پنج سال از پست‌های دولتی محروم شد. اشرفی‌اصفهانی در اظهارات خود از تخلفات مالی رسایی در دورانی که مدیر کل ارشاد اسلامی در قم بوده، مربوط می‌شود.

رسایی، نماینده پرحاشیه جریان اصولگرا همیشه اظهارات تندی دارد. از موضوع حجاب گرفته تا برجام و سخنان تندی درباره برخی چهره‌های مهم نظام. بعد از اعتراضات کلیپی در کانال تلگرامی منتسب به حمید رسایی منتشر شده بود که شعار زن، زندگی، آزادی را متعلق به «جنبش فواحش» خوانده بود. او همچنین تاکید دارد که در این روز‌ها باید اقدامات سفت و سختی برای الزام زنان به رعایت قانون حجاب انجام شود.

رسایی خانم‌های بی حجاب را «سلیطه» می‌خواند و معتقد است از اجرای قانون حجاب نباید ترسید، حتی اگر باعث ایجاد دوقطبی شود. او زنان را به «خودروی متعلق به یک مرد» تشبیه کرده و گفته: در عجبم از مردی که از ترس خط و خش، به ماشینش چادر می‌پوشاند، اما همسر و دخترش را بدون چادر، در کوچه و خیابان رها می‌کند.

حمید رسایی معتقد است فیلترینگ مصونیت است نه محدودیت. او در گفتگو با حسین دهباشی درباره مشارکت در انتخابات گفته بود: وقتی مشارکت بالا می‌رود خروجی صندوق از دست ما در می‌آید. اگر ما مشارکت را پایین بیاوریم و همین حزب اللهی‌ها رای بدهند، کشور دست کسی می‌افتد که بهتر می‌تواند آن را اداره کند.

حجت عبدالملکی؛ وزیر اقتصاد یا رفاه دولت جلیلی


بیشتر بخوانید:

حجت عبدالملکی وزیری که آموزش نداد و رفت/ خطر «عبدالملکیسم» باقی است

واقعا فرق می‌کند چه کسی در پاستور نشسته باشد | از مذاکره با آمریکا تا برخورد با زنان؛ همه سیاست‌هایی که با تصمیم رئیس‌جمهور جلو رفته‌اند یا متوقف شده‌اند

اسرائیل از پیروزی کدام کاندیدا خوشحال می‌شود؟ | معاریو: انتخاب جلیلی ممکن است به نفع اسرائیل باشد چون نشان می‌دهد مذاکره با ایران بیهوده است


حجت عبدالملکی از گروه امام صادقی‌های دولت رئیسی و اولین وزیر رفاه این دولت بود. او هم اکنون یکی از مهمترین مشاوران اقتصادی تیم سعید جلیلی است.
عبدالملکی تئوریسن «اشتغال زایی با یک میلیون تومان» است. رویکرد اقتصادی او مبتنی بر نظریه مبهم «الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت اقتصاد مقاومتی» است. او یک بار در زمان دبیری خود بر مناطق آزاد مدعی شده بود که "اتاق سرمایه‌گذاری امارات" گفته تا ۱۰۰ میلیارد دلار در طرح‌های ایران سرمایه‌گذاری می‌کند.
عبدالملکی معقتد است «خسارتی که آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها از محل #تحریم ایران میبینند، به مراتب بیشتر است از خسارتی که ما داریم در ایران میبینیم.»

اکبر ترکان سال‌ها پیش خطاب به عبدالملکی گفته بود یا عدد نمی‌دانی یا عدد نمی‌شناسی.

مریم اشرفی گودرزی؛ معاون زنان دولت سعید جلیلی

مریم اشرفی گودرزی تنها زن حاضر در ستاد انتخاباتی سعید جلیلی، عضو شورای مرکزی جبهه ایران اسلامی است. او احتمالا گزینه معاونت زنان دولت جلیلی خواهد بود.

از اشرفی گودرزی اطلاعات زیادی وجود ندارد، اما اظهار نظر اخیر او در مناظره با میترا جلوداری نماینده مسعود پزشکیان رویکرد این جریان نسبت به زنان را روشن کرده است. او گفته بود «اگر بدون حجاب آمدی بیرون و مورد تعرض قرار گرفتی، خودت مقصری.»

او معتقد است: «وقتی دختری به خودش حق می‌دهد که بدون‌حجاب وارد اجتماع بشود، پسری که دارای غریزه‌ای است که خدا برای ازدواج به او داده، تحریک می‌شود و به او تعرض می‌کند! در این صورت دختر نباید توقع داشته باشد کسی مانع پسر شود، چون خودش خواسته آزاد باشد و در نتیجه پسر هم می‌تواند آزاد باشد!»

گودرزی گفته بود «ما قرار نیست داغ و درفش برای دختر عزیزمان که رعایت حجاب نمی‌کند در نظر بگیریم. یک تنبیهی دارد مانند هر قانون شکنی دیگری. در این زمینه تنبیه‌ها خیلی ملایم‌تر است. از جریمه مالی تا زندان.»

میرباقری؛ رهبر معنوی دولت سعید جلیلی

سید محمدمهدی میرباقری رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم و نماینده استان سمنان در مجلس خبرگان رهبری از شاگردان مصباح یزدی و به نوعی جانشین مصباح در راس جبهه پایداری بعد از درگذشت اوست. او را باید پدر معنوی جریان پایداری و سعید جلیلی خواند.

فرهنگستان علوم اسلامی قم در واقع همان «آکادمی علوم اسلامی» است که سیدمنیرالدین هاشمی موسس آن بود. سیدمنیر‌الدین هاشمی سال ۱۳۵۸ این فرهنگستان را با هدف «تولید علوم اسلامی در جامعه و تولید نرم افزار‌ها و سخت افزار‌های مورد نیاز برای اداره حکومت اسلامی» بنیان گذاشت.

گفته می‌شود بیانیه گام دوم انقلاب بر اساس آرای این آکادمی نوشته شده است.

میرباقری مانند مراد خود معتقد است رای مردم تنها به این دلیل مشروعیت دارد که، ولی فقیه آن را تایید میکند در غیر این صورت ولایت نیازی به رای ندارد و آرای مردم تعیین کننده مشروعیت، ولی نیست؛ بنابراین دولت رئیس جمهور که با رای مردم انتخاب می‌شود هم به این دلیل مشروع است که به تایید رهبری یا همان، ولی فقیه می‌رسد. میرباقری «رای را به مثابه بیعت» قبول دارد. او می‌گوید مشارکت در انتخابات به معنای بالارفتن قدرت چانه زنی کشور در سطح بین المللی است و این «بیعت ها» باید بر اساس ضوابط شرعی و تکلیف دینی باشد تا مشروعیت داشته باشد.

محمد مهدی میرباقری یکی از جدی‌ترین مخالفان غرب و تمدن غربی است. دشمنی جلیلی با غرب به گونه‌ای که حتی در مناظره‌های انتخاباتی هم حاضر به پذیرش لفظی گفتگو با غرب نمی‌شود، ناشی از همین تفکر است. درباره انتخاب رئیس جمهور یک توصیه عجیب دارد. او میگوید مردم باید به کسی رای بدهند که «توسعه گرا» نباشد. او جمهوری اسلامی را «مهمترین تقابل تاریخی با تمدن غرب» می‌داند و خواستار «استحاله تمدن غرب» است.

دشمنی میرباقری با تمدن و غرب به حدی شدید است که چهار سال پیش شیوع کرونا را هم دروغ خوانده بود. او در دولت روحانی حملات متعددی به جریانی که او آن را «غرب‌گرا» یا «سازش‌کار» در داخل ایران می‌داند، کرده است.

نگاه میرباقری به زنان هم متاثر از همین رویکرد خشک مقدس است. میرباقری در یک سخنرانی گفته بود: «یکی از مسایل اساسی که در طرح شکست خورده خاورمیانه بزرگ غرب وجود داشت، برنامه‌ریزی تغییر در قشر بانوان بود. یکی از این برنامه‌ها، طرح با سواد شدن زنان خاورمیانه تحت یک تعریف خاص بود. تحصیل به مفهوم غربی آن که همراه با بی‌بندوباری است، مصداق کسب علم و دانشی که مدنظر اسلام است، نمی‌باشد.»

او به صراحت گفته بود الگوی غرب صد درصد خلاف اسلام است. الگوی پوشش زنانش خلاف اسلام است. الگوی اشتغالش خلاف اسلام است. الگوی تحصیل زنانش خلاف اسلام است، الگوی خانه‌داری زنانش خلاف اسلامی است

او از طرفداران رویکرد قهری برای اعمال حجاب اجباری است. میرباقری در برنامه جهان آرا با مجری گری امیرحسین ثابتی حاضر شده و گفته بود «در الگوی پیشرفت باید کار‌های زیادی بکنیم تا زنان حجاب را رعایت کنند و صرفا به اقناع‌سازی اکتفا نکنیم.»

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
6
2
اینها با اصلاح طلبان چه فرقی دارند؟
نظرات شما